Így védd hajad és bőröd nyáron

Közhely, de nyáron különösen igénybe vett szervezetünk. Ez nem csak a keringési rendszerünket érinti, de szinte minden szervünket, beleértve a bőrünket és a hajunkat is.Persze nekünk erre is van megoldásunk 🙂  Lássuk hát mitől és hogyan kell óvnunk!

Miért van nagyobb veszélyben nyáron a bőröd és a hajad?

Köztudott, hogy az UV sugárzás káros a bőrünkre. Nos a hajunkkal sincs másként! A sugarak fellazítják a hajszálakat tetőcserépszerűen fedő sejteket. Vízbe kerülve ezek még jobban szétnyílnak, így meggyengül a hajszál belső rétegeinek védelme. …és ha már víz! A tengervíz és a medencés strandok vize még több veszélyt rejt. Ugyanis a sós víz károsítja a keratint, azaz a haj szerkezetének mintegy 97 százalékát kitevő fehérjét, míg a strandokon használt klór mint lúgos kémhatású anyag törékennyé, szárazzá, érzékennyé teszi a hajat. Nyáron a meleg nyári szél sem kedvez nekünk. Ez erőteljesen szárít, port és egyéb szennyeződést fújhat a hajba, amely nyáron az izzadt fejbőrön jobban megtapad, ezáltal nehezíti a fejbőr légzését. Persze nagyjából ugyanez a helyzet a sima izzadással is.

Röviden és tömören ennyi veszélyt hordoz közvetlenül a nyár. Persze kinek mennyit, hiszen tényező lehet még a dehidráltság és nyaraláskor megváltozott életmódi hatások is.

A haj védelme napsugárzás ellen

A hőség, a forró szél, a kiszáradás mind ártalmasak, de a napsugárzás ezeknél is jóval károsabb a hajad és bőröd számára. Persze nem kell megijedni, de ha szeretsz napozni akkor érdemes néhány terméket beszerezni amik a megfelelő védelmet és utólagos renegerálódást segítik.  

  • Napozás előtt: Bőröd kenheted napkrémmel, viszont ezeket hajadra semmiképp se használd! Helyette keress kifejezetten hajra való napvédő spray terméket.  Ezek finom temrékek melyektől nem lesz ragacsos a hajad azonban A hajszálak belső proteinkötéseit védő UV szűrőnek köszönhetően nem engedik át a káros sugarakat.
  • Napozás közben: Itt leginkább a fizikai védelemnek van szerepe. Ha túl sokat vagy napon érdemes egy fejfedőt használnod, időnként még akkor is ha fényvédő spray már van rajta. Ugyanakkor léteznek erősebb fényvédő készítmények amik nem csupán magasabb SFP védelemmel bírnak, de már alapból tartalmaznak hidratáló és regeneráló készítményeket. ( Nem reklám, de pl. a Wella Professionals Invigo Sun terméke ilyen. ) Ha nem szeretnél fejfedőt használni és tényleg sokat tartózkodsz a tűző napon akkor jó hasznát veheted.
  • Napozás után:  Ha már kinapoztad magad nagyon fontos a megfelelő regenerálás. Moss hajat kímélő, hidratáló samponnal és használj kondícionálót, vagy hajpakolást. Általában is fontos, de ilyenkor különösen: használj jó minőségű, szintetikus anyagoktól mentes készítményeket!

Hogyan tudod megállapítani, hogy melyik termék a megfelelő? Nos, nem mindig az ár alapján! A nyári hajvédő termékeknél fontos szempont az SFP védelem mértéke (minél nagyobb annál jobb). A regeneráló, ápoló termékeknél pedig ebben az időszakban nagyon hasznos ha tartalmaz hozzáadott B5-provitamint, valamint a különböző természetes növényi kivonatokat és olajokat. Tokoferol (E-vitamin), argánolaj szintén jó összetevők.

Érdekesség, de a hiedelemmel ellentétben a különféle hajolajok egyébként a nap ellen nem védenek, sokkal inkább a szél ellen hatásosa. Ezeket akkor jó használnod, ha sportolni mész, ahol erős széllel találkozol, pl. biciklizel.

Táplálkozással a bőröd és hajad védelmében

Kevesen tudják, de a táplálkozásod nem csak általánosan hat bőröd és hajad megjelenésére, de képes ellenállóbbá is tenni azt a káros sugárzással szemben. Itt és most nem szeretnék belemenni mindenféle tudományos eszmefuttatásba, inkább lássuk a tényeket röviden.

Nyáron ezért különösen fontos a gyakori és változatos zöldség-gyümölcs fogyasztás, mert ezekből jut szervezeted mikrotápanyagok ezreihez beleértve a vitaminokat, ásványi anyagokat, flavonoidokat, fitonutrienseket. ezek a tápanyagok együttesen lépnek fel szabadgyökök ellen, amik közvetlenül károsítják bőröd és hajad sejtjeit.

A szép bőrért fontos még a magas kollagén és C-vitamin bevitel. Viszont mind közül legnagyobb segítségedre lehet egy különleges anyag: a karotin. Igen, talán meglepő, de a répában, sütőtökben és édesburgonyában található színanyag képes bőrödbe jutni. Ez nem csak egy pici alapszínt kölcsönöz, hanem erős antioxidánsként a megfelelő helyen véd az UV sugárak ellen. Nyaralás előtt és alatt érdemes feltankolnod szervezeted béta-karotinnal, amit kapszulás formában is beszerezhetsz, de a legjobb természetes módon, azaz egyszerűen rengeteg répa, vagy praktikusan répalé fogyasztásával. Ezzel a trükkel akár egy leégést is megúszhatsz 😉

Egy dolgot persze semmiképp nem szabad félvállról venni és ez a vízfogyasztás. Ha bőröd kiszárad akkor romlani fog. Igyál tehát rendszeresen vizet, sózz bátrabban, mert az megköti a vizet és kicsit limitáld a vízhajtó hatású dolgokat, mint az alkohol!

1 Comments

Comments are closed.